به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، رضوی با بیان این مطلب افزود: اتوبوس اسکانیا خودرویی است که استانداردهای بین المللی را اخذ کرده و در این حادثه نقص فنی این اتوبوس مطرح نبوده، بلکه موضوع این است که طی چند سال اخیر قیمت لاستیک اتوبوسها از 500 تا 600 هزار تومان حدود 10 برابر افزایش داشته و به 5 تا 6 میلیون تومان رسیده است، در این میان افراد سودجو به احتکار لاستیکها طی چند سال پرداختهاند و عملا لاستیکهای نو در انبارها فرسوده شده اند.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل بالا بودن قیمت لاستیک، شاهد استفاده از لاستیکهای چینی و کم کیفیت توسط برخی اتوبوسها هستیم.
رضوی تصریح کرد: احتکار لاستیکها در انبارها به مدت 3 تا 4 سال باعث شده که لاستیکها عمر مفیدشان تمام شود و عملا لاستیکهای نو، فرسوده باشند. چنانچه در مورد اتوبوس حادثه دیده نیز با وجود باقی ماندن 60 درصد عاج لاستیک، قطعا لاستیک ها عمر مفیدشان به پایان رسیده بوده است.
وی افزود: برای آنکه شاهد تکرار چنین حوادث دلخراشی نباشیم باید مسئولان و دستگاه های ذیربط چاره ای اندیشیده و اجازه ندهند که اتوبوسهای بین شهری از لاستیکهایی که سال ها در انبارها خاک خورده اند استفاده کنند.
مدیر عامل ستاد مرکز معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه با وجود آنکه چند مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین در تهران وجود دارد، شاهد آن هستیم که بسیاری از اتوبوسها بین شهری معاینه فنی خود را از مراکز شهرستانها اخذ یا خریداری می کنند و عملا وضعیت ایمنی این خودروها به طور دقیق مورد بررسی قرار نمی گیرد.
وی خاطر نشان کرد: به طور مثال امسال در ایام نوروز 4 اتوبوس بین شهری در یکی از مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران مورد بررسی قرار گرفتند و با وجود اینکه این اتوبوسها برگه معاینه فنی از مراکز غیر معتبر را اخذ کرده بودند اما در همان تست اول یعنی تست ترمز رد شدند.
رضوی تاکید کرد: نباید مسئولان اجازه دهند هیچ اتوبوسی بدون آنکه وضعیتش از نظر ایمنی مورد تایید باشد از پایانههای مسافربری خارج شود تا جان و سلامتی مردم به خطر نیافتد.